تحقیقات بازار در خصوص الگوی مصرف تنقلات

,

زمانی‌که در میهمانی‌ها و جشن‌ها در کنار خانواده هستیم، یا کنار دوستان به صحبت و گفتگو می‌پردازیم، هنگام تماشای فوتبال و یا حتی در حین سفر همیشه جای خالی یک نوع خوراکی‌ حس می‌شود. میان‌وعده‌هایی که نقش بسیار زیادی در گذراندن لحظات خاطره‌انگیز ما دارند.

تنقلات اصطلاحی است که گرچه با شنیدن آن در ابتدا ذهن به سمت کودکان می‌رود ولی این خوراکی‌های جذاب، مورد علاقه بزرگسالان نیز بوده و باتوجه به تنوع بسیار زیادشان درخور همه‌ی ذائقه‌ها است و از طرف همه‌ی اقشار مورد استقبال واقع می‌شود. به همین منظور یکی از نظرسنجی‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته انجام داد، درخصوص مصرف تنقلات بوده که در این باره از ۵۵۱ نفر پرسش صورت گرفته است. در این نظرسنجی ۶۶.۲ درصد پاسخ‌دهندگان خانم و ۳۳.۸درصد آنها آقا بوده‌اند. خلاصه نتایج این نظرسنجی در ادامه ارائه می‌شود.

به طور معمول کدامیک از تنقلات زیر را مصرف می‌کنید؟

اولین مسئله جالب توجه اینست که کدام دسته از تنقلات بیشتر مورد علاقه  مصرف‌کنندگان واقع می‌شود. با توجه به نمودار حاصل از نتایج، میتوان دریافت که انواع بستنی بیش از سایر موارد مورد اقبال است.

به طور معمول تنقلات موردنیاز خود را از کدامیک از مراکز زیر خرید می‌کنید؟

موردی که به طور قطع باید در تحقیقات بازار مدنظر داشت، راه‌های دسترسی مشتری به محصول است. به طور کلی در نظرسنجی‌ صورت گرفته در خصوص تنقلات، سوپر‌مارکت‌ها  با ۵۲.۱درصد بهترین واسطه بین تولیدکننده و مشتری، شناخته شده‌اند. نکته قابل تمایز این حوزه نسبت به سایر حوزه‌های نظرسنجی شده، اینست که تنقلات به دلیل ماندگاری نسبتا بالاتری که دارد با درصدی بیشتر از سایر مواد خوراکی از عمده‌فروشی‌ها نیز تهیه می‌شود.

آیا برندهای داخلی تنقلات باتوجه به ذائقه شما، تنوع و نوآوری لازم را داراست؟

یکی از دلایل اشتیاق مردم به مصرف تنقلات، علاوه بر طعم، شکل ظاهری و بسته‌بندی‌های پرزرق و برق آنهاست. در این‌گونه محصولات نه‌تنها تنوع در مزه، بلکه در شکل، افزودنیها، ترکیب‌ها و … نیز حائز اهمیت است. با توجه به جمعی جوانب تنقلات داخلی ۶۹.۹درصد با ذائقه و سلیقه پاسخ‌دهندگان هماهنگ بوده است.

به نظر شما کدامیک از موارد زیر در خرید تنقلات دارای بیشترین اولویت می‌باشد؟

۵۱.۷درصد از پاسخ‌ها به طعم دلنشین این نوع محصولات اشاره داشت، در صورتی‌که در نیمه‌ی دیگر نمودار، نظرها ۱۶.۲درصد به ارزش‌غذایی محصول، ۱۳.۴درصد به نوع بسته‌بندی، ۱۱.۶درصد به برند بودن و مقدار کمی به قیمت و سایرموارد توجه نشان دادند.

به نظر شما رقابت پذیری تنقلات داخلی در مقایسه با رقبای خارجی از لحاظ کیفیت، طعم، نحوه بسته‌بندی، تنوع و نوآوری چه‌میزان می‌باشد؟

در آیین ایرانی از دیرباز در مراسم شب‌نشینی و میهمانی‌ها، تنقلات سنتی که با خانواده‌ها همراه بوده، امروز بیش از پیش مورد استقبال قرار می‌گیرد و درنتیجه تنوع و تولید آن در داخل کشور رونق یافته به طوریکه ۳۰درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند میزان رقابت‌پذیری محصولات داخلی در مقایسه با رقبای خارجی از لحاظ کیفیت، طعم، نحوه بسته‌بندی، تنوع و نوآوری در سطح بالایی قرار دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *